tisdag 21 maj 2013

Unnat mig "Äta djur" idag...

Ny bok inhandlad idag. Ville unna mig själv något kul efter en lång dag i bil, till och från Katrineholm.

Jonathan Safran Foer har skrivit boken Äta djur. Jag kunde inte låta boken ligga kvar på hyllan. Det kändes som om boken var ett klockrent val efter den diskussion jag hade med några av mina elever på samhällslektionen idag.

Jag hade bett dem diskutera en insändare som var skriven av en man från organisationen Djurens rätt. Han ifrågasatte det faktum att det blivit en uppståndelse kring den sk. hästköttsskandalen. Mannen menade istället att det inte fanns något moraliskt försvarbart i att äta djur.

Nu är det alltså dags att ta ett steg djupare ner i djurdiskussionen, och ett steg är alltså att fördjupa mig i de faktorer som omgärdar köttproduktion. Själv är jag vilande vegetarian, vilket innebär att jag i mitt inre, alltså i hjärtat och i min inre övertygelse tycker att det är motbjudande och fel att äta kött, och att behandla djur på det sätt vi gör. Trots detta är jag en inbiten köttätare... en köttätare som inte egentligen vill äta kött! Vi får se vad jag säger efter att ha läst boken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar