lördag 13 april 2013

Bröd bakat utan mjöl

På tisdag är det min tur att bjuda på fika på jobbet och ikväll har jag förberett ett nyttigt bröd som jag kan ha med mig. Jag bakade tre omgångar så att min sambo och jag, när jag får börja äta mat igen, har till frukosten. Kommer att bli perfekt. Lågt kolhydratsinnehåll och bra och nyttiga fetter från kärnor och nötter. Jag valde dock att utesluta nötterna i det bröd som ska med till skolan, om det är någon som inte tål dem.

Brödet är bakat utan mjöl, därav det låga kolhydratsinnehållet, och heter Stenåldersbröd. Receptet finns här nedan och går att hitta på http://halsa.se.msn.com/kost/4-kolhydratsnåla-bröd?page=2 tillsammans med några andra spännande brödsorter. Och ja, jag erkänner, jag smakade faktiskt en skiva med lite leverpastej på. Lovar att det smakar helt ljuvligt!

På tisdag tar jag alltså med mig den nyttiga limpan, något mer bröd och lite pålägg, så får vi se om mina kollegor uppskattar bröd istället för kakor och bullar. Kan hända att jag tar med lite frukt också så att de inte dör av sockerförlust.

Stenåldersbröd
150 g mandlar
100 g sesamfrön
100 g linfrön
100 g solrosfrön
150 g pumpakärnor
1dl rapsolja/olivolja
2 tsk havssalt
5 små ägg

Mal mandlarna och blanda ihop dem med de andra fröna och kärnorna. Vispa ägg, olja och salt. Blanda ihop allt och lägg degen i en teflonbelagd form (behövs då det lätt fastnar). Grädda brödet i 160 grader i 70 min. Låt svalna i formen. Förvaras i kylskåp, väl inpackat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar