tisdag 2 april 2013

Födelsdagsbarn och fullspäckat schema


Tisdag och morgon, vilken kombo! Eliaz fyller hela fyra år idag. Min lille kille har blivit så stor!

Nu sitter vi här och gluttar på barnprogram innan det bär iväg till förskolan. Eliaz har beställt en födelsedagsmacka till frukost. Fyra skivor kalkon och två skivor ost. På det, en paprikaskiva. Jag frågade om han verkligen skulle orka äta allt pålägg, och det menade han var inga problem. I nuläge har han fått i sig en tredjedel av smörgåsen. Ja, han kommer att vara mätt i alla fall.

Födelsedagen firade vi igår med lilla familjen i Eskilstuna. Mamma bjöd på påskmat, och jag måste säga det, att det blev lite jobbigt när alla satt och åt. Det var bara att intala sig själv att det måste gå. Det kändes ändå skönt att inte vara själv vid bordet med att äta soppa. Min mor käkar också Itrim-mat.

Efter en vecka känns det fortfarande lite jobbigt. Jobbigare än jag trodde att det skulle kännas. Jag är egentligen inte hungrig, men jag saknar mat mer än jag trodde att jag skulle göra. Jag måste erkänna att jag faktiskt har smakat både gurkskivor och påskgodis. Några bitar har tyvärr slunkit ner, men jag är ändå stolt över att jag faktisk har begränsat det till bara fyra-fem små chokladlinser. I normalfall hade det inte varit bara några bitar utan en hel påse. Inte heller godis är det jag saknar mest. Denna vecka, utan nästan allt godis, har jag faktiskt mått väldigt bra. Jag behöver inte socker för att känna mig lycklig och pigg. Men tusan så svårt det är att känna närhet av godis.

Än så länge sitter det i märgen att godis, liksom, är tillåtet på helgerna. Detta är en av de tuffaste vanor jag måste bryta, och med tiden kommer det nog att kännas bättre. Jag måste bara komma över spärren som säger att jag straffar mig själv genom att inte få äta allt det där goda, för tyvärr har jag inte riktigt kommit dit fastän jag verkligen vill. Jag måste istället komma till ett stadium där jag känner att ätandet av allt det där goda faktiskt är det som är straffet. Jag straffar mig själv mer genom att äta, om bara fyra-fem bitar, och jag hoppas att det kommer att kännas bättre redan nästa helg.

Nu ska jag snart iväg med mitt stora födelsedagsbarn, och sedan blir det en tur till Eskilstuna. Itrim, Bodypump, handla, städa och laga fiskgratäng till födelsedagsbarnet på dagens schema. Ska också försöka hinna en längre tur med hunden innan jag åker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar